English

PROJECT FOTOGRAFEREN IN DISNEYLAND PARIJS



Disneyland Parijs 'Swiss Family Robinsons Treehouse' - Bewegend Waterwiel - Januari 2024
Nikon Z8 - Nikkor Z 14-24 2.8 S lens
15 mm.  0,5 s.  f22    ISO 100   Kase ND8 Filter


MIJN ONTWIKKELING IN FOTOGRAFIE


De afgelopen jaren heb ik veel over fotografie gestudeerd en hard gewerkt om mijn fotografische vaardigheden te verbeteren. Ik verzorg fotografie voor mode, portret en productfotografie in mijn eigen studio in Ugchelen. Maar ik fotografeer ook nét zo graag sport, landschap, straat en quality time momenten op hoog niveau.




Lang geleden, met de opkomst van digitale fotografie had ik moeite om digitale fotografie te omhelzen. Ik heb op een laag pitje wel diverse digitale camera's gehad. Sinds de komst van de full-frame camera heb ik het plezier in fotografie écht teruggevonden. Mijn handschrift in het analoge fotografie tijdperk bestond uit het bewust negeren van perfectie. Zo werkte ik met de C49 techniek wat een uitgebleekt, hoog contrast en hevige korrel opleverde. 




Voorbeeld van een foto gemaakt met diafilm, ontwikkeld als negatief (C49). Onderwerp travestie entertainer 'Nicky Nicole', genomen in Club IT te Amsterdam (omstreeks 1994).

Canon AE1 Dia film Metz staaf flitser 


Omdat full-frame fotografie een hoge kwaliteit foto oplevert, ben ik geneigd om die perfectie uit te buiten. Het leuke daar aan is dat het onderzoek vergt en tijd om een foto te maken. Zélfs in sportfotografie zoals bij het zeilen, kost het mij vooronderzoek hoe ik de camera in dien te stellen en hoe ik een zeilwedstrijd qua fotografie die dag ga benaderen. Ook de weersvoorspelling speelt daar bij een rol trouwens. 



Zeilwedstrijd 'Combi Randmeren' op het Wolderwijd bij Zeewolde in 2021
Nikon Z6 - Tamron 35 - 150 mm F lens met FTZ adapter   
120 mm  1/1000 s.    f5.6  ISO 160


NIKON Z8

De Nikon Z6 was voor mij de introductie van de full-frame fotografie. Met de Z6 dacht ik dat die camera alles bezat wat ik nodig had. Totdat de Z8 uit kwam. Dit is weliswaar een duurder segment camera. Maar dat betaald zich ook uit in betere fotografie. 


BANKS

Één van de redenen daar voor is dat Nikon met de introductie van de Z9 en de Z8 het fenomeen 'banks' heeft geïntroduceerd. Dit is een nieuwe manier om voorinstellingen te bewaren en snel naar terug te kunnen grijpen tijdens het fotograferen. Eerst had je drie 'gebruikersinstellingen' die je als 'U1', 'U2' of 'U3' kon opslaan. Die voorinstellingen waren gefixeerd. Dat betekent dat wanneer je de camera uit zet en weer aan, dat de camera terug grijpt naar een van de drie gekozen voorkeuze instellingen die je ooit zo op hebt geslagen en op dat moment aan hebt staan. Een 'bank' werkt anders. Ten eerste heb je vier banks en ten tweede kan je elke bank een naam geven. De banks zijn bewaard in de camera, maar je bewaart ze ook samen als één document op je memory card. 

Wanneer je een 'bank' kiest, dan gaat de camera naar die voorinstellingen. Het verschil is dat je na het kiezen van een bank naar hartenlust instellingen kan veranderen. Wanneer je de camera uit zet en weer aan, blijven de aangepaste instellingen zo staan. Pas wanneer je de banks opnieuw inlaadt vanaf de memory card, dán gaan ze terug naar hoe je het in de eerste instantie op had geslagen. De ouderwetse ABC methode functioneerde nooit goed omdat je altijd wel iets aan wilt passen, maar telkens wanneer je de camera uitschakelde was je dat weer kwijt. En dat leidde bij mij tot verwarring. 


SNEL SCHAKELEN IN FOCUS TRACKING KEUZE


Het volgende grote voordeel sinds de komst van de Z9 en de Z8 is de manier van scherpstellen. Deze is op dit moment de beste in de markt. Daar gaat het op zich niet om. Maar waar het vooral om gaat is dat je voor sport en andere snel bewegende onderwerpen met de Z9 en de Z8 eerst in kan stellen dat het het onderwerp zoekt binnen een bepaald kader. Dit zorgt er voor dat het sneller een onderwerp kan herkennen en vinden en scherpstellen. Zodra je bijvoorbeeld de ogen van een vogel, mens of een auto hebt gelocked, dan kan je instellen dat je een F knopt kan indrukken waardoor de camera daar op blijft scherpstellen, zelfs wanneer het onderwerp buiten dat gebied treedt. Zodoende kan je razendsnel focussen en ook objecten die zich razendsnel voortbewegen makkelijk in scherpte blijven volgen. 




Zwartkopmeeuw, Elburg 2023
Nikon Z8 - Nikkor Z 100-400mm f4.5-5.6 VR S lens
400 mm    1/4000 s.    f5.6   ISO 560


Deze twee verbeteringen hebben de kwaliteit van mijn fotografie sterk verbetert. Ik kan daarom niet meer onderschrijven, zoals veel bloggers / vloggers zeggen dat het niet uit maakt met wat voor een camera je werkt om top foto's te maken. De foto's die ik nu kan maken, kon ik niet maken met de Z6 en al helemáál niet met een DSLR camera. En de uitgebleekte gekorrelde foto's die ik vroeger met dia film maakte zijn digitaal praktisch niet te evenaren. Natuurlijk kan met Photoshop veel nagebootst worden. En met generatieve Ai ook. De komst van Photoshop, begin jaren negentig waren een andere reden voor mij waarom ik mijn plezier in fotograferen was verloren. Ironisch genoeg ben ik nu (23 jaar later) specialist in Photoshop en Lightroom Classic.


PRIME LENZEN


Een mooi voorbeeld is wanneer je mijn Disneyland Parijs foto's uit 2023 vergelijkt met mijn Disneyland Parijs foto's uit 2024. 






Disneyland Parijs 2023 was geschoten met de Z6 en de 24/70 f4 kit lens en in 2024 heb ik gefotografeerd met de Z8.  Ook heb ik in 2024 voorál gebruik gemaakt van twee prime lenzen en één hoge kwaliteit 2.8 14.24 mm S lens. Ok, het was een heel gedoe om steeds van lens te verwisselen. Maar de kwaliteit van de foto's tussen de twee projecten (als ik ze zo even mag noemen) zijn significant te noemen. In scherpte, bokeh en ook en in korrel. Ik moet toegeven dat ik voor de trip in 2024 meer voorbereiding heb getroffen en per foto ook meer tijd heb genomen dan in 2023. Maar ik ervaar het in elk geval zo :-). 

De lens die ik tijdens ons Disneyland Parijs bezoek in 2024 het meest gebruikte was de Nikkor 35 mm 1.8 S. Daarna heb ik de Nikkor 85 mm 1.8 S regelmatig gebruikt. En bij een páár foto's heb ik de Zoomlens Nikkor 14-24mm 2.8 S lens gebruikt. Die lens is zó belachelijk scherm dat je het bijna een prime lens mag noemen. 


Disneyland Parijs Swiss Family Robinsons Treehouse - Openlucht woonkamer
Nikon Z8 - Nikkor Z 14-24 2.8 S lens
15 mm  1/20 s.  f2.8   ISO 100 

FILTERS

Wat ik verder voor het eerst ná de analoge fotografie pas weer ben gaan gebruiken zijn filters. En eigenlijk alleen de ND filters. Ik zou hier en daar de polarisatiefilter ook gebruikt willen hebben. Alleen vond ik dat in de praktijk te veel gedoe. Als filter systeem heb ik filters gekocht op de maximale grootte van 112 mm, die nodig zijn voor de 14-24 mm 2.8 S lens. En voor de andere lenzen heb ik dan een adapter ring. Omdat de filters magnetisch zijn, werkt dat uitstekend. Ik werk toch al niet graag met een lens kap (die niet past op een adapter ring). En daarom had ik op de 35 mm eigenlijk constant de adapter ring zitten. De magnetische lensdop van Kase werkt namelijk heel fijn, veel sneller dan een plastic standaard lensdop. Ook al heeft de 35 mm lens dan een adapter van 112 mm er aan geplakt zitten. 


PROJECT DISNEYLAND PARIJS


Bij wijze van uitzondering deed zich de gelegenheid voor om met mijn vriendin en bonusdochter met kerst voor een tweede keer naar Disneyland Parijs te gaan. Omdat wij al eens waren geweest wist ik dat ik daar mooie beelden kan maken. En sinds ik de afgelopen tijd extra veel gestudeerd heb in techniek, en nieuw materiaal heb zag ik de kans schoon om deze trip niet alleen te benutten om het plezier aan mijn bonus dochter en vriendin te gunnen, maar ook aan mijzelf door deze trip als fotografie project te benaderen. Wij zijn daarom vier hele dagen op het park geweest, zodat er alle tijd was om attracties te bezoeken en voor mij om in alle rust een aantal technische afbeeldingen te maken. Zeker voor herhaling vatbaar. Dank Disney voor de mooie details in het park. 




Disneyland Paris Ortbitron - Movement - January 2024
Nikon Z8 - Nikkor Z 35 mm 1.8 S lens
35 mm     25.0 s.    f13       ISO 100   Kase ND8 Filter

_________________________________

PROJECT DISNEYLAND PARIS



Disneyland Paris Swiss Family Robinsons Treehouse - Moving Waterwheel - January 2024
Nikon Z8 - Nikkor Z 14-24 2.8 S lens
15 mm.  0,5 s.  f22    ISO 100   Kase ND8 Filter

MY DEVELOPMENT IN PHOTOGRAPHY


Over the past few years, I have extensively studied photography and worked hard to enhance my photographic skills. I provide photography services for fashion, portraits, and product photography in my own studio located in Ugchelen. However, I am equally passionate about shooting sports, landscapes, street scenes, and capturing high-quality moments.

Long ago, with the advent of digital photography, I found it challenging to embrace digital photography. I did have various digital cameras on a low-key basis. Since the introduction of full-frame cameras, I've truly rediscovered my joy in photography. My signature style in the era of analog photography involved deliberately ignoring perfection. For instance, I used the C49 technique, which yielded a faded look, high contrast, and intense grain.



An example of a photograph taken on slide film, developed as a negative (C49). The subject is the drag entertainer 'Nicky Nicole', captured in Club IT in Amsterdam. (omstreeks 1994).

Canon AE1 Slide Film - Metz bar flash 


Because full-frame photography yields high-quality photos, I tend to exploit that perfection. The interesting part is that it requires research and time to take a photo. Even in sports photography, like in sailing, it takes me preliminary research on how to set up my camera and how I plan to approach photographing a sailing race that day. The weather forecast also plays a role in this.

 

Sailing Contest 'Combi Randmeren' on the Wolderwijd lake at Zeewolde, 2021
Nikon Z6 - Tamron 35 - 150 mm F lens with FTZ adapter   
120 mm  1/1000 s.    f5.6  ISO 160


NIKON Z8

The Nikon Z6 was my introduction to full-frame photography. With the Z6, I thought I had everything I needed in a camera. Then the Z8 was released. While it is in a more expensive segment, it also pays off with better photography.

BANKS


One of the reasons for this is that Nikon, with the introduction of the Z9 and Z8, introduced the concept of 'banks'. This is a new way to save presets and quickly revert back to them while shooting. Previously, there were three 'user settings' that you could save as 'U1', 'U2', or 'U3'. These presets were fixed, meaning that when you turn the camera off and on again, it would revert to one of the three preset settings that you had saved and were using at that time. A 'bank' works differently. Firstly, you have four banks, and secondly, you can name each bank. The banks are stored in the camera, but you also save them together as a single document on your memory card.

When you choose a 'bank', the camera goes to those settings. The difference is that after selecting a bank, you can freely change settings to your heart's content. When you turn off the camera and then on again, the modified settings remain as they are. Only when you reload the banks from the memory card do they revert to how you initially saved them. The old-fashioned ABC method never worked well because you always want to adjust something, but every time you turned off the camera, you lost those changes. This led to confusion for me.


QUICKLY SWITCHING IN FOCUS TRACKING CHOICE


The next major advantage since the introduction of the Z9 and Z8 is the way of focusing. Currently, it is the best in the market. But that's not the main point. The key aspect is that for sports and other fast-moving subjects with the Z9 and Z8, you can initially set it to search for the subject within a certain frame. This makes it faster for the camera to recognize, find, and focus on a subject. As soon as you have locked, for example, the eyes of a bird, person, or a car, you can set it so that pressing an F button keeps the camera focused on that, even when the subject moves out of that area. This way, you can focus incredibly quickly and also easily keep track of objects moving at high speeds.



Mediterranean Gull, Elburg 2023
Nikon Z8 - Nikkor Z 100-400mm f4.5-5.6 VR S lens
400 mm    1/4000 s.    f5.6   ISO 560

These two improvements have greatly enhanced the quality of my photography. Therefore, I can no longer agree with many bloggers/vloggers who say that it doesn't matter what camera you use to take top photos. The photos I can take now, I couldn't take with the Z6, and certainly not with a DSLR camera. And the faded, grainy photos I used to make with slide film are practically impossible to match digitally. Of course, a lot can be simulated with Photoshop, and with generative AI as well. The arrival of Photoshop in the early nineties was another reason why I had lost my joy in photography. Ironically, 23 years later, I am now a specialist in Photoshop and Lightroom Classic.


PRIME LENSES


A good example is when you compare my Disneyland Paris photos from 2023 with my Disneyland Paris photos from 2024.






Disneyland Paris 2023 was shot with the Z6 and the 24/70 f4 kit lens, and in 2024 I photographed with the Z8. In 2024, I primarily used two prime lenses and one high-quality 2.8 14-24 mm S lens. Okay, it was quite a hassle to keep changing lenses. But the quality of the photos between the two projects (if I may call them that) is significantly different. In terms of sharpness, bokeh, and even grain. I must admit that I took more preparation for the trip in 2024 and took more time per photo than in 2023. But that's how I experience it at least :-).

The lens I used the most during our Disneyland Paris visit in 2024 was the Nikkor 35 mm 1.8 S. After that, I frequently used the Nikkor 85 mm 1.8 S. And for a few photos, I used the Zoom lens Nikkor 14-24mm 2.8 S. This lens is so ridiculously sharp that you could almost call it a prime lens.



Disneyland Paris Swiss Family Robinsons Treehouse - Open Living Room
Nikon Z8 - Nikkor Z 14-24 2.8 S lens
15 mm  1/20 s.  f2.8   ISO 100 

FILTERS


What I've started using again for the first time since the era of analog photography are filters, specifically ND filters. I would have liked to use a polarizing filter here and there, but I found it too much hassle in practice. For my filter system, I purchased filters of the maximum size of 112 mm, needed for the 14-24 mm 2.8 S lens, and for the other lenses, I use an adapter ring. Since the filters are magnetic, they work excellently. I'm not fond of using a lens cap (which doesn't fit on an adapter ring), so I constantly had the adapter ring on the 35 mm lens. The magnetic lens cap from Kase works really well, much faster than a standard plastic lens cap, even though the 35 mm lens then has a 112 mm adapter attached to it.


PROJECT DISNEYLAND PARIS


By way of exception, the opportunity arose to go to Disneyland Paris for a second time with my girlfriend and stepdaughter over Christmas. Having been there before, I knew I could capture beautiful images. Recently, having extensively studied techniques and acquired new equipment, I saw this trip as an opportunity not only to bring joy to my stepdaughter and girlfriend but also to myself by approaching it as a photography project. Therefore, we spent four whole days in the park, allowing ample time for both visiting attractions and for me to calmly create several technical images. Definitely worth repeating. 

Thanks to Disney for the beautiful details in the park.



Disneyland Paris Ortbitron - Movement - January 2024
Nikon Z8 - Nikkor Z 35 mm 1.8 S lens
35 mm     25.0 s.    f13       ISO 100   Kase ND8 Filter


Comments